A választás szabadsága
A tökéletességet nem akkor érjük el, amikor már nincs mit hozzátenni, hanem akkor, mikor már nincs mit elvenni (Antoine de Saint-Exupéry)
Alexander-technika logo
Tied a tested! - Alexander technika Borbás Beával

Testtartás javítás felsőfokon

Kezdőlap / Cikkek / Testtartás javítás felsőfokon

Bevezetés az Alexander technikába

A címben van azért egy kis bibi, mégpedig a testtartás szó miatt. Miért van az, hogy annyi ember szenved különféle tünetekkel a helytelen „testtartás” miatt, annak ellenére, hogy napi szinten próbál rajta javítani? Éppen azért, mert a testtartásán szeretne változatni, ahelyett, hogy azon a módon változtatna, ahogyan a testét használja.

Az Alexander technika komplex megoldást nyújt a kérdésre. Nemcsak a testtartás változás lesz igencsak látványos, hanem az az út, ami a helytelen testhasználatot kiküszöböli, egyben testi-lelki egyensúlyunk helyreállítását is szolgálja. A módszer több, mint 100 éves. F.M. Alexander a technika kidolgozója saját problémájára kereste a választ közel egy évtizeden keresztül, és utána folyamatosan fejlesztette a módszert egészen élete végéig.

Szokásaink, melyek segítenek abban, hogy ne kelljen újra és újra átgondolnunk egy egyszerű tevékenységet, időnként tévesen, nem a célnak megfelelően alakulnak ki, vagy alakulnak át. És annyira erősek, hogy nagyon nehéz megszabadulni tőluk, mert annyira bízunk bennük, - annak ellenére, hogy tudjuk káros szokással állunk szemben, - hogy egy új szokással helyettesíteni bizalmatlanok vagyunk. Az Alexander technika megtanít arra, hogyan tudunk kilépni ebből az ördögi körből. A konkrét cselekvésváltozás helyébe irányokkal, utasításokkal vezérelt cselekvés lép, ahol már nem zavaró tényező a megszokás.

A magasan képzett Alexander tanár segítségével hamar megtörténik a változás. Az, ami évek óta sziszifuszi próbálkozás volt, a módszer egyszerűségével könnyen megoldhatóvá válik. Gyakorlatra lefordítva: ülsz görnyedve egész nap a gép előtt, egyre sajgóbb háttal, kihúzod magad, de hamar észreveszed, hogy már megint visszaestél az előző pozícióba.

Az Alexander technika segítségével viszont nem a testrészeidet pakolgatod ide-oda hasztalanul, hanem egész testedet egységként kezeled. Stabilan elhelyezkedsz – ez fontos - és adod magadnak az Alexander technika foglalkozáson megtanult irányokat, melyek segítenek abban, hogy el tudd engedni a feleslegesen befeszített izmaidat. Nemcsak a testedet kezeled egységnek, hanem beveszed a körbe magát a tevékenységet is, amivel foglalkozol, továbbá a külvilággal való kapcsolatodat is, így lesz az egész egy rendszerben.

Az Alexander technika nem egy új divatos irányzat, hanem segít visszatérni a gyökerekhez, azzal, hogy megmutatja, mi van benned. Lehántja mindazt a feleslegesen berögzült szokást, amit gyerekkorod után felvettél a megfelelni vágyás és a specializálódott, mozgásszegény tevékenységeid miatt.

Ha megfigyelünk egy kisgyermeket vagy egy afrikai népcsoportot, láthatjuk milyen összhangban, egyensúlyban van egész testük. Náluk még ösztönösen működnek az antigravitációs reflexek, nekünk - a mi kultúránkban - azonban tudatosan kell azokat aktiválnunk. F.M. Alexander nemcsak a probléma okaira jött rá, mint például a megbízhatatlan, leromlott kinesztetikus érzékelésünk, hanem arra is, melyek azok a sarokpontok, melyek segítségével újra felépíthetjük, visszaállíthatjuk immár tudatosan a korábban elnyomott testhasználatunkat. Fontosabb közülük az

elsődleges kontroll - a fej és a gerinc dinamikus egyensúlyban lévő kapcsolata -, ami testünk koordinálásának az alapja, továbbá az inhibíció, ami egy pillanatnyi szünet a régi hibásan rögzült szokás eldobása előtt, mely lehetővé teszi a tudatos választást, hagyjuk abba vagy folytassuk-e az eredeti cselekvést, illetve a körülményeknek leginkább megfelelő cselekvés mellett döntsünk.

A változás lehetősége benned van.

A publikált cikk: Testtartás javítás felsőfokon – Bevezetés az Alexander technikába