A választás szabadsága
A tökéletességet nem akkor érjük el, amikor már nincs mit hozzátenni, hanem akkor, mikor már nincs mit elvenni (Antoine de Saint-Exupéry)
Alexander-technika logo
Tied a tested! - Alexander technika Borbás Beával

Alexander technika

Kezdőlap / A módszer / Alexander technika

Az Alexander technika egy csodálatos módszer, aminek segítségével megtanulhatjuk - tudatos kontroll alkalmazásával -, hogyan „használjuk” testünket felesleges izomfeszültség nélkül, azaz az adott tevékenységhez szükséges minimális energia befektetésével, elvetve a hibásan berögzült reakcióinkat.

Ennek a holisztikus módszernek a segítségével visszaszerezhetjük azt a természetes koordinációt, melynek még a gyermek birtokában van, és amit nagymértékben elveszítünk felnőttkorra. A technikában nem történik semmi erőszakkal. Testünk megszokásai csapdába ejtenek. Testérzékelésünk az évek során pontatlanná vált részben megszokásaink miatt. Érdekes módon a helytelen használatot érezzük helyesnek. mivel azt szoktuk meg, azt ismerjük. Az ismeretlent a szokatlant idegennek, helytelennek érezzük. Gondolataink fognak segíteni a változásban. Agyunk tudja, merre van a fent és a lent, ha tudatunkra és nem testérzésünkre hagyatkozunk, könnyebb lesz a dolgunk. A harmonikus mozgás lehetősége bennünk van. Ráébredhetünk arra, hogy egyensúlyunk megtalálásához nem izomfeszítéssel, hanem pont hogy izmaink elengedésével jutunk. Görnyedt hát, nyakfájás, derékpanaszok és társai az Alexander technika elsajátítása után ismeretlen fogalommá válhatnak.

Az Alexander technika nem terápia (bár egy foglalkozás után igen kellemesen érezzük magunkat), hanem tanítás (nagyon izgalmas tanítás), melynek a tanítvány aktív részese. Nem(csak) pillanatnyi állapotunkat javítjuk vele, hanem megtanuljuk azokat az alapelveket, melyek segítségével folyamatosan egyensúlyban tarthatjuk magunkat.

A tanítás személyre szabottan történik. Az Alexander tanár és a tanítvány közös felfedező útja, melynek során tudatos szintre kerülnek a berögzült rossz szokások és azok helyébe beépülnek az átgondolt válaszreakciók. A tanár a módszer alapelveit figyelembe véve mutatja meg szavai és kezének nagyon finom utasításaival a helyes használatot a tanítványnak. Segít felismertetni és tudatosítani a káros beidegződéseket. Az Alexander tanár - egy hokedli, egy asztal, valamint tükrök segítségével - az ülés és állás tudatos újratanulásával ismerteti meg a módszer alapelveit, melyek ugyanúgy alkalmazhatóak mindennapi tevékenységeinkhez is. Az alapelvek rendkívül egyszerűek, de elsajátításuk tanári segítséget igényel, mivel kinesztetikus érzékelésünk nem megbízható: helytelen testhasználatunkat helyesnek érezzük, annak megszokott mivolta miatt.

Az Alexander technika fókuszában az egyén áll. Ami a foglalkozásokon történik, nagymértékben a tanuló jelenlegi állapotától függ. Megtanuljuk, ne törekedjünk a cél elérésére bármi áron, ugyanakkor megakadályozzuk a káros szokásokat, melyek a szükségtelen stresszt és feszültséget okozzák és korlátozzák képességeinket.

Az egyén, aki alkalmazni tudja magán az irányadó utasításokat és megtanul stop-ot adni berögzült szokásainak, felfedezheti, hogy ez az egyszerű módszer hosszú távú eredményt hozhat.

Az Alexander technika segíthet:
  • különféle fájdalmaknál,
  • várandósság alatt,
  • szülés utáni állapotoknál,
  • enyhe depresszió és ideges állapotok esetén,
  • hiperaktív gyerekeknek,
  • zenészeknek,
  • énekeseknek,
  • táncosoknak,
  • színészeknek,
  • sportolóknak,
  • továbbá mindenkinek, aki harmonikus testhasználatot és gondolkodást szeretne.

Sohasem késő elkezdeni, F.M. Alexander szavait idézném: "Egy élet megszokását egy pillanat alatt elhajíthatjuk, ha használjuk az agyunkat." Ennek ellenére ajánlom mindenkinek, hogy ne várja meg, hogy a fájdalom kérje a változtatást. Minél korábban kezdjük el annál hamarabb tudjuk tudatosabb, hatékonyabb szinten élni életünket. Harmonikus testhasználattal jobban tudunk érvényesülni, mintha a görcseinkkel való küszködés tudatos vagy tudatalatti szinten hátráltatna minket.