A választás szabadsága
A tökéletességet nem akkor érjük el, amikor már nincs mit hozzátenni, hanem akkor, mikor már nincs mit elvenni (Antoine de Saint-Exupéry)
Alexander-technika logo
Tied a tested! - Alexander technika Borbás Beával

Alapfogalmak

Kezdőlap / A módszer / Alapfogalmak
Az Alexander módszer alapelvei
Elsődleges kontroll
Alexander legfontosabb felfedezése az elsődleges kontroll volt. Ha a fej-nyak-gerinc dinamikus kapcsolata megfelelő, tudjuk koordinálni testünk más részeit is. Szinte minden mozgás elindítását a nyakizmok feszültségi szintjének növekedése előzi meg illetve kíséri. Ez a feszültség a fejet hátra és lefele nyomja. Ha többkilós fejünk nem egyensúlyoz könnyedén a nyakunkon, a lefelé ható nyomásnak komoly következményi lehetnek a test más részein is. Az elsődleges kontroll akkor működik megfelelően, ha az elengedett nyakizmok, lehetővé teszik, hogy a fej finoman egyensúlyozhasson a gerinc tetején. Ahelyett, hogy a fej hátra és lefelé irányulna a gravitáció erejétől, egy előre és felfelé irány érvényesül, melynek következtében hosszabbodik a gerinc és szélesedik a hát.
Inhibíció
Ahhoz, hogy beépítsük a helytelenül megszokott válasz helyébe az átgondolt helyes választ, az új forma beépítése előtt szükséges egy pillanatnyi „stop” adás, amikoris tudatos nemet mondunk az ingerre adandó megszokott reakciónak.
Tudatos kontroll
Konstruktív útmutató, amely nemcsak az izommozgásokat, hanem mind a mentális és mind a fizikai aktivitások működési területeit érinti.
Célhódítás helyett...
Másik lényeges fogalom a „célhódítás”, ami azt jelenti, hogy nem vesszük figyelembe, melyek azok a lépések, melyek legkedvezőbbek ahhoz, hogy célunkat elérjük, helyette pontatlan érzékelési tapasztalatunkra hagyatkozva átgondolatlanul próbálkozgatunk. Helyette a cél eléréshez szükséges összes lépést pontosan kell végrehajtanunk, az eredeti célt ideiglenesen félretéve. A pillanatnyi célunk, mindig a következő lépés.
Érzékszervi megítélés
Ahogyan egy ingert érzékelünk, az nagymértékben meghatározza, hogyan fogunk válaszolni az ingerre. Tehát ugyanazt az objektív ingert egyéntől függően különbözőképpen észleljük, így másképp is reagálunk rá, Már kiscsecsemőkorban nagyon fontos, hogy ez megbízható legyen, mert ennek hiányában komoly rendellenességek adódnak az első mozgási kísérleteknél. A technika segít abban, hogy ez megbízható szintre kerüljön.